kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2010

Mat!

Av Li-Lo - 22 oktober 2010 14:09

är jag rentav barnsligt förtjust i!

Både att laga och att äta. Äter det mesta med god aptit och provar gärna nya grejer.

Kära Make kommer som sagt från en helt annan del av världen. Hans två systrar som bor i Sverige lagar stora mängder och av mycket god mat.

De har dessutom den trevliga vanan att nästan alltid skicka med mat hem, både när vi är där tillsammans eller om Make hälsar på någon av dem ensam.

Eller jag ska nog säga i ärlighetens namn att det mesta är gott. En dag i somras åkte vi till den ena systern för att hämta en stor kastrull nylagad Suopa med Foufou, för att forsla från Syster två till Syster ett. Jag skulle åka hem direkt och erbjöds naturligtvis att äta på plats, men tackade nej. Fick i stället med mig en stor bytta Soupa och en påse Foufou.

 Foufou är en sorts klimp, men mycket godare. Själva Soupan, hmm, njaa...Den bestod (tror jag) av komage, nedre delen av ett koben (med huden kvar), nån slags rökt fisk för sältan, ockra och lite annat.

Jag kan säga att jag var väldigt glad att jag inte åt på plats. Tror inte jag hade klarat av att ens låtsas att jag gillade det. Nu satte jag mig i lugn och ro vid köksbordet hemma, men efter fyra-fem skedar kände jag att detta verkligen ALDRIG kommer att bli min favorit.

  

Men annars! Mmmmmm, grytan med jordnötssmör (Domoda), mums! Den klarar jag av att tillreda med högsta betyg av både Make och Mambo-sonen.

  

En annan favorit är Benachin. Som jag har fått lära mig, betyder det ”en gryta”. Det är väl kanske mest likt risotto.. (sonen hävdar bestämt att det är världens godaste mat)

  

Kött, fisk eller kyckling, med ben för smakens skull. Grönsaker och sen ris som är kokat i samma krydd- och tomatpureblandning som man fräst det andra i. Den serveras med en grön lite syrlig "röra" som innehåller vad jag vet i alla fall spenat. Oftast äter man detta från ett stort fat, med varsin sked, stark sås och flytande Maggi till. Väldigt förenklat är det ungefär så.

Detta har jag sannerligen försökt att få till, vid flera olika tillfällen. Jag har inte lyckats! Sonen sa: Åk ner till hans syrra och lär dig ordentligt!


Och! Det ska jag göra på söndag, tillsammans med min systersons fru. Vi har bokat in oss på en matlagningseftermiddag. Det ska bli jättekul att lära mig laga detta på rätt sätt, i trevligt sällskap och på ett kul sätt.


Dessutom tycker jag att GÖRA saker tillsammans är bland de bättre sätten att umgås och lära känna varandra på, middagar, krogrundor eller vad som helst är inte alls att jämföra med ett kökspass, en städrunda eller lite trädgårdsarbete tillsammans.


Återkommer om resultatet


Pussen då   !







 
 
Ingen bild

Sari

22 oktober 2010 14:37

Ojojojoj, va trevligt.
Jag ser verligen fram mot resultatet. Du vet söndagens eftermiddag är väldans nära måndagens lunch ;o)

Li-Lo

22 oktober 2010 15:18

Haha...du vet inte Emils Benachin ät kapacitet, men vi får se

 
Moma

Moma

31 oktober 2010 20:22

Ja, mat är kul! Du får lägga ut lite recept här så jag har något att sno av :)!
Må bäst!

http://momaskitchen.wordpress.com.

Li-Lo

31 oktober 2010 20:37

Hmm, recept...Det är inte inte precis så jag lagar min mat, det är mer på en höft och lite så där!

Kram

 
Moma

Moma

31 oktober 2010 20:27

Hm, vet inte om du fick min kommentar... Jag fick i alla fall inget meddelande om att den postats och det ser ut som att det ligger en kommentar innan man går in, för då hittar man två.

Jag sa i alla fall att mat är kul! Och att du får posta lite recept så att jag har något att sno ifrån :)!

http://momaskitchen.wordpress.com.

 
Moma

Moma

1 november 2010 06:51

Hahaha,ingen fara, en höft går bra det med!

http://www.momaskitchen.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards