kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 7 januari 2011

Vardagsdialog (Röda Badbyxor)

Av Li-Lo - 7 januari 2011 10:59

Jag fortsätter envetet att plåga er med mina gamla texter från skrivkursen, här är det dialog som gäller

 

 

     


Röda badbyxor och rostat bröd 

 

                                                  
                                   

A:  - Är du bussig och ger mej smöret?

B:   - Mm, varsågod, kan jag få kaffet då?

A: - Varsågod. Åh, vad jag tycke det är härligt med helgfrukostar, när man inte har bråttom till någonting och bara kan äta i lugn och ro, läsa tidningen och mysa.

B: - Speciellt nu på hösten när det är kallt och grått utanför, det är så skönt att veta att man inte behöver gå ut om man inte vill.

B: - Förresten har du tänkt på det där?

A: - Vilket då? Kan jag få kulturdelen om du är klar med den?

B: - Varsågod. .Jag frågade ju förra veckan om du vill följa med på en tjänsteresa jag ska göra till Paris.

B: - Jag har fått okej att ta ett par semesterdagar efteråt och stanna kvar.

A: - Oj, jag har glömt att du frågade, när var det du skulle åka?

B: - Det skulle vara så mysigt att få lite tid tillsammans. Jag vet ett jättefint litet hotell, precis vid Seines östra strand som jag tror det går att få rum på. Det är sista helgen i oktober och så tänkte jag vi skulle stanna till onsdagen. Bara du och jag från söndag kväll till onsdag morgon, låter det inte härligt?

A - Men det är ju då jag ska träffa Gittan som jag jobbade med när jag bodde i Härnösand. Hon kommer till stan den helgen.

A:- Vi har inte setts på flera år, det är nog fem år sen jag var däruppe med jobbet sist.

B: - Men du, ni kan säkert ses en annan gång. Jag har verkligen sett fram mot det här. Det är så vackert i Paris på hösten Alla träd som finns i den stan, det tror man inte, man ser dem nästan bättre på hösten, färgerna är så vackra och det är inte alls så mycket andra turister i stan.

B: - Kan du stoppa ner en skiva till i brödrosten, jag är så hungrig idag.

A: - Men snälla du ska du verkligen äta en till, du har ju redan ätit fyra mackor och ett ägg.

A: - Du vet att du borde hålla igen lite. Speciellt nu, du som blir sån stugsittare på vintern. Tänk om du kunde försöka lära dej åka skridskor, då skulle vi kunna åka tillsammans, det vore så roligt, och så skulle du få röra lite på dig på vintern också. Du vet att golfen på sommaren inte räcker för dig.

B. - Men börja inte tjata om det där igen, jag KAN åka skridskor, men jag tycker inte om att vara på isen. Det där sjungande ljudet gör mig så nervös, jag tycker det är läskigt okej?

B: - Det är skillnad för dig som är från Norrland, där gör ni ju inte annat än skidar och åker skridskor från augusti till maj. Här har vi inte sådana vintrar och jag orkar inte prata om det där mer. Förresten behöver man lite extra hull när kylan kommer, det isolerar.

A. - Lite ja! Men du får en kula som en basketboll, och sen klagar du i vår när badsäsongen närmar sig.

A: - Det är samma sak vartenda år. Du frågar varför jag inte sett till att du ätit mindre, och så är det plötsligt mitt fel.

B: - Jag lovar att det inte ska bli så i år. Jag har tänkt köpa säsongskort i simhallen, jobbet betalar hälften. Kan inte du följa med? Vi skulle kunna börja efter Parisresan. Du vet att jag älskar att se dig i baddräkt. Kommer du ihåg den där gången i Eriksdalshallen?  Oj, vilken tur att ingen såg oss

A: - Nämen Torsten,  prata inte om det nu, det var så pinsamt. Usch, så där skulle jag aldrig våga göra idag. Din lilla filur, tänk så stilig jag tyckte du var i de där röda badbyxorna. De smet åt så snyggt runt din lilla rumpa och du hade ingen mage alls på den tiden.

A: - Ditt hår var alldeles vått och vattnet rann ner över sitt ansikte, jag kunde inte låta bli att stryka bort det från dina ögon.

B: - På den tiden räckte det för att göra mej alldeles galen, kommer du ihåg?

A: - Jo då, jag minns. Förresten är du färdig med ekonomidelen?

B: -Ja, här. Du, jag tänkte på en annan sak. Den där Gittan, var det inte hon som blev så grälsjuk av lite vin? Kommer du inte ihåg hur irriterad du var sist ni sågs.

B: - Du sa att hon klagade på allting och att ni nästan inte pratade med varandra dagen efter när hon följde dig till tåget. Ska det verkligen vara värt att missa Paris för hennes skull?

A: - Jo, du har rätt, men ändå, hon ville så gärna att vi skulle ses när hon nu kommer till stan. Nää, nu vet jag inte hur jag ska göra.

B: - Jag vet i alla fall vad jag tycker. Du och jag har inte gjort något tillsammans på länge.

B: - Sitt kvar jag kommer snart, vänta lite bara.

A: - Vad ska du göra? Hallå, Torsten, vart ska du?

(A: - Paris, vandra i stan i höstljuset. Ett litet hotell med stor mjuk säng och service, det låter härligt visst gör det.)

B.: – Blunda nu gumman, nu kommer jag, titta inte förrän jag säger till.

B: - Okej, öppna ögonen älskling!

A: - Nää, nämen Torsten! Å herregud, det trodde jag aldrig, du är väl för tokig, var har du haft dom?

B: - Världens stiligaste man, varsågod! Kom och ge mig en kyss, innan du ringer till Gittan och lämnar återbud.

A: - Jag ska ringa Gittan, jag lovar. Men nu vet jag precis hur vi ska få förmiddagen att gå. Såna där gamla badbyxor, det är inte värt att slita på dom. Kom så ska hjälpa dej av med dom så de inte blir förstörda.




 Pussen då   !



 
 
Levidag

Levidag

7 januari 2011 14:01

Haha, det var en rolig vardagsdialog.Förväntade mig att det skulle sluta i ett bråk.Men istället blev det lite vardagsromantik med röda badbrallor.Mysigt

http://www.Levidag.bloggplatsen.se

Li-Lo

7 januari 2011 14:32

Tack! Tror jag skulle ha svårt att skriva om ett praktgräl, jag är ju lite, lite konflikträdd, så det skulle kännas läskigt!

 
Joann

Joann

11 januari 2011 14:59

Helt underbart!! Haha!! Snacka om vardagsromantik! Kan vara den bästa ;)

Tack för din kommentar hos mig. Du har så rätt, man ska inte bry sig! Jag är ju fantastiskt jätte kär i min lilla lamkotlett och som du så förtjänar jag den kärleken nu, det är på tiden!

Stor kram!!

http://www.joannasblogg.bloggplatsen.se

Li-Lo

11 januari 2011 15:01

Tack!
Klart vi förtjänar kärlek, verkligen! Man blir ju en så mycket bättre människa av det!

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards