kucke-li-lo

Alla inlägg under juni 2016

Fem

Av Li-Lo - 14 juni 2016 12:37


Olika saker att uppleva med mina fem sinnen som gör mig glad, ger mig ro, helt enkelt får mig att må bra.

Samt en av varje jag inte tycker om.


Ljud

När man steker ägg. Tycker om det hur det fräsputtrar ett väldigt speciellt ljud, tänk på det nästa gång du steker ett ägg.


 

Skator. När skator liksom kuttrar med varandra. Det kan låta så gosmysigt, helt olikt deras vanliga

(o)ljud

Löv: Som rasslar och prasslar i vinden, vilket rogivande ljud det är.

Bebisar: När de redan är mätta, men ligger kvar vid bröstet och myssnuttar och knorrar.

Telefonen: Som är kopplad till porten och jag vet att den/de som står där nere är någon eller någrajag längtat efter.


Tycker inte om: Vårt oerhört högljudda larmsystem på jobbet.


Doft


Brännässlor: Jag tycker det doftar så mycket sommar när man passerar ett ställe där det finns gott om dem.

 

Habanero: Att skära i en, helst gul, mogen habanero. Fattar inte hur den doften kan göra mig så lycklig, men det gör den.

Vatten: När man känner att man närmar sig, hav, sjö eller ibland tidiga mornar i Stockholm kan doften av vatten vara så stark.

Jordgubbar: Ännu en underbar sommardoft, Hötorget en varm eftermiddag kan vara helt mättad med den doften, fantastiskt att få gå där och bara andas.

Basilika: Tycker inte så mycket om att äta den, men doften är ljuvlig.


Tycker inte om: Svetsning, när det luktar bränd metall.


Syn


Leenden: Det finns leenden som bara fyller mig med lycka. Det behöver inte ens vara någon jag känner, men vissa leenden är helt enkelt magiska.

Vatten som glittrar i sol: Så självklart på något vis, men ändå så underbart, rogivande och fantastiskt.


 

Skor: Alltså skor som tillhör de där två gossarna mina, framför allt när båda paren står på hallmattan samtidigt.

Habanero igen: När den första lilla frukten tittar fram, där ute på min balkong.

Skanstullsbron: När våren tagit rejäl fart och jag sitter på tunnelbanan och tittar ut över Årstasidan och alla träden där skiftar i de mest fantastiska gröna toner.


Tycker inte om: Larver, jag får nästan panik av att bara titta på dem. De är obehagliga och vidriga på alla sätt.


Smak


Solvarma jordgubbar: Där kom ännu en repris, men finns det något godare?

Läppar: Ja, såklart att det måste med, smaken av läpparna på den jag tycker mycket om.

 

Öl: En kall öl en varm dag, direkt ur flaskan. Gärna på min soliga balkong efter en arbetsvecka.

Kaffe: Perfekt styrka och hetta, tillsammans med något gott till frukost. Av någon anledning har jag smaken av kaffe och färsk fralla med ganska mycket smör helt förknippat med semester och förväntan på trevlig ledighet, kan nästan längta ihjäl mig efter den kombinationen ibland.

Saltlakrits: Hårda lagom salta med sånt där brunt pulver utanpå…


Tycker inte om: Smaken av bitterhet och svartsjuka, något jag tyvärr inte alltid lyckas spotta ut.



Känsel


Nyponrosor: Kronbladen på nyponrosor, att mjukt dra dem över kinden, så underbart mjuklena de är.

Mossa: Grön, fuktig len mossa, att dra med handen över den när man befinner sig en vacker skog.


 

Vatten: Svalt vatten i sjön, havet, en tjärn mot kroppen, allra helst den helt nakna. Hur det liksom omfamnar och smeker, svalkar och ger ett nytt liv.

Hud: Den som tillhör någon, den där jag tycker mycket om. Att spara den känslan i mina handflator, för att ta fram när han inte är där.

Varmt bröd: Sånt som är lite skrovligt, med lite mjöl på ytan.


Tycker inte om: Att bli kittlad, det är panikvarning och jag kommer aldrig tala om för någon var mitt allra värsta ställe att bli kittlad på är.


Vad gillar du? Kanske samma? Kanske något helt annat? Du kanske älskar det jag ogillar och tvärtom?


                            Pussen då   !


 












Av Li-Lo - 9 juni 2016 10:28



Har jag väl inte precis, vill inte påstå det alls.

Tänker ofta på ett vykort jag fick som liten jänta. Min pappa hade en anställd som kom från Holland, han var nästan som en extra medlem i familjen och var alltid jättesnäll mot mig. Han reste hem och jag fick ett kort, med motiv från Fablernas värld.

”Det här med att göra ingenting, ingen dum alls faktiskt” skrev han. Ett av mina ledord i livet har det blivit!


Jag har tillexempel suttit på min balkong en del, den börjar komma till sig nu tycker jag.


 


Har man dessutom trevligt sällskap att avnjuta lite karibiskt kaffe med, blir det lite extra myyyys på alla vis.


 



Jo, just det, har varit på klassåterträff! Det var lite glest med folk, men roligt var det och jag fick höra saker om mig själv som barn, som kändes både lite överraskande och roligt. (någon påstod att det i höst är 50 år sedan vi började i första klass, vilket jag dock är väldigt skeptisk till)

Då jag under hela min uppväxt var väldigt lite feminin i min framtoning, tog jag i lite extra med det kvinnliga den här gången. Man vill ju visa att man utvecklats.


 


Igår hade jag finbesök. Förutom Lill-sonen som kom på middag, hade jag även ett antal andra godingar där.

Min systerson och hans fru skulle springa i ett lokalt lopp och syster skulle passa barnen deras. Vad blev då lämpligare än att göra det hos mig, så kunde vi heja på löparna från min balkong dessutom.

De här gullungarna träffar jag tyvärr inte så ofta, men de verkade trivas bra ändå. Jag har en låda med lite leksaker sen förr och en Transformer intresserade gossen väldigt.  (Det var jätte-jättekul att vara hos mig, hade han talat om innan han somnade igår)

Lilljäntan tyckte mina balkongtofflor var rätt kul, förutom att hon verkligen njöt av att käka jordgubbar.


 

Tycker som vanligt så här års att det är ALLDELES för LÅÅÅNGT kvar till semestern, men vet att om jag började den tidigare skulle jag tycka det var alldeles för mycket sommar kvar när jag kom tillbaks. Tar mig några långhelger och hoppas det går fortare än kvickt fram till tredje veckan i juli.


Någon annan tid jag hoppas ska gå extremt fort är fram till den 20 juni, då ska nämligen Lill-sonen komma hem. I år ska han plötsligt bestiga berg på semestern, börjar lite lagom med Österrikes högsta! Jag är inte förtjust, inte det minsta, men det är bara att hålla tummarna och hoppas att det kommer att gå bra...


                                     Pussen då   !




Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards