kucke-li-lo

Alla inlägg under januari 2012

Av Li-Lo - 24 januari 2012 11:19

och medan jag gör det vill jag ta och påminna om två saker.

Den första är att ni har ännu en vecka på er att TÄVLA!

Och den andra är att ni verkligen ska ta och titta på musikvideon som min son filmat, redigerat, klippt och fixat till.

Själv gillar jag även musiken och texten, gamla tanten är svag för svensk hiphop...


Återkommer när jag har funderat klart på vad jag ska sprida för visdomar omkring mig nästa gång   



                                     Pussen då   !


Av Li-Lo - 23 januari 2012 12:36

Fredag:

Jobba. 8-16.30


17-18.30: ett besök på Naturlig Hälsa, Havregatan Södermalm.

Det var helt enkelt ett ljuvligt sätt att avsluta en vecka på.   

Startade med att sitta i ett rum med dimmad belysning och fötterna i en balja med varmt vatten där det flöt runt någon sorts blommor/örter. Efter 20 minuter kom Paul och hämtade mig.

 I ett annat rum fanns en massagebänk. Där fick jag ligga under två tjocka handdukar på rygg.

Mina fötter blev zonterapeutade i tjugo minuter, det var behagligt, någon enda gång gjorde det lite, lite ont. (Jag är själv lite av en fot-fobiker, gillar inte alls att titta på eller röra andras fötter, så det krävdes lite av mig för att kunna njuta av detta. Pedikyrist är inte mitt favvoyrke precis, hua!)

 

Efter detta 50 minuters massage av rygg, axlar, ben, armar, nacke, till och med lite skalle och ansikte!

Efter detta var jag avslappnad, mjuk och varm.

Jag fick ett kort som ger mig bra priser, kan låna ut det till andra och när jag fått åtta stämplar till, får jag en gratis behandling. (Hojta till om du vill gå dit)

Jag kommer säkert att gå dit igen, nåt att önska till födelsedagen, kanske?


Tur att C bor så nära. Sushi och rödvin funkar fin-fint tillsammans, rödvin funkar också finfint att dricka som tillbehör till ett oupphörligt pladdrande och tyvärr alldeles för många cig.

Hon har precis varit på Kuba, så det fanns mycket att prata om.


Jag fick plötsligt för mig att kolla klockan, frågade lilla C om hon visste hur mycket den kunde vara.


”Halv tio kanske?” ”Nää, den är två minuter över två!”


 Då, åkte jag hem!


Lördag:

Vimsade mest runt, småstädade, lagade mat (Pepper soup, igen!), försökte sova.

Fick ett oväntat fikabesök mitt på dagen, trevligt!


18.53 anlände T från Halland, hon behövde sova över på väg till Östersund. Jag mötte på Centralen, hon fick lite mat. Vi satt kvar vid bordet, drack the och pladdrade till midnatt.


 

Söndag

 

07.28 gick hennes tåg till Östersund. Jag följde med och vinkade, sen höll jag mig med nöd och näppe vaken tills jag var hemma. Sov bort hela förmiddagen och vaknade i ett vinterland! Var helt förvirrad av att sova på konstiga tider, så jag kom mig inte för med något annat än att laga mat.


Testade för första gången att laga persiskt ris, följde receptet ganska noga faktiskt. (fast jag använde torkade tranbär och la till lite rostad mandel som ”pynt”)

                                                  
                      

Kycklinggryta med smak av olika citrus och nordafrikansk kryddning samt ljummen sallad av marinerad broccoli och haricots var gott till.

Tillsammans med lördagens rester finns det så mycket kvar att jag slipper laga middag i kväll, det gillar jag   

Efter dessa oregelbundna tider tyckte jag att det kändes rätt bra, när jag motvilligt vaknade i morse. Rutiner har sin charm de med.


                                            Pussen då    !



Av Li-Lo - 20 januari 2012 15:44

tar denna lilla dam och beger sig för att avnjuta (hoppas jag   ) detta:


 "Lindra dina smärtor och kom ner i varv hos Naturlig hälsa. 50 min klassisk kinesisk massage och 40 min örtfotbad och zonterapi, totalt 90 min. "


Sen har jag bokat in mig hos en väninna på sushi, lite vin och kanske en skvätt rom till kaffet?

Hon har nyss varit på Kuba, det ska bli spännande att höra vad hon varit med om där.


Resten av helgen är ganska oplanerad, verkar som jag får en nattgäst i morgon (det var verkligen oplanerat) av min systerdotter från västkusten (hon med får och andra djur).

Hon ska vidare till Östersund på söndag morron, för att utbilda sig till mejerska! Synd att jag inte gillar ost, annars kunde hon ju tagit med sig en bit eller två när hon stannar till på hemvägen efter två veckor.

Men vem vet, nu kanske hon har en liten bit lamm i bagaget?

Förhoppningsvis styckat, så slipper vi fler såna hår blodiga scener i hemmet   

 



                  Trevlig Helg och Pussen då   !

Av Li-Lo - 19 januari 2012 21:29

en herre ringde idag och undrade vart han kunde skicka ett mail till alla telefonister.

Han fick min chefs adress och på eftermiddagen kom detta:


"S! Som nybliven pensionär, efter 8 år på XXXXXX, vill jag gärna till alla kollegorna i växeln framföra ett stort och varmt tack för den alldeles ypperliga service, som ni alltid visar. Här skulle de flesta av Sveriges företagsväxlar ha mycket att lära.
Den kundvänlighet ni alltid visar är ett adelsmärke för hela XXXXXXX.
Jag lyfter på hatten. Lycka till fortsatt.
Bästa hälsningar J "

En bra avslutning på en arbetsdag!    eller hur?

Av Li-Lo - 19 januari 2012 17:33


Alla har olika uppgifter i livet, är det så?

Min tycks vara MELLANHAND.

                                        

 

   

 

Öbo-sonen, han har bara mobiltelefon och den är oftast inte påfylld med pengar.


Således, när han behöver kontakta, till exempel sin vårdcentral. Då skickar han mig ett SMS ”ring mej”. Jag ringer honom, han talar om för mig vem han vill komma i kontakt med, jag ringer dem och ber dem ringa honom.

Eller också frågar han om jag kan fråga lillebror om han har någon tröja, jacka eller något annat som han inte använder.


Maken är det samma sak med, han går en utbildning just nu. Behöver han prata med någon myndighet, så får jag ringa upp och be dem kontakta honom. Där kan det förstås även vara att jag behöver hjälpa till med språket.


Sen har vi mellanhandhavandet hemma i våningen, man skulle i alla fall kunna tro att det är betydligt större än ynka 66 kvm.

Sonen vill veta om Kära Make ska duscha, då frågar han mig.

Kära Make undrar om sonen har lånat hans tofflor, då frågar han självklart mig. Sen undrar Kära Make om Sonen ska äta upp resterna i kylen eller om han kan ta dem.


Sen är det resten av familjen, ungefär så här går det till när vi ska träffas:

Jag ringer min bror eller min syster.


”Fråga xxx om zzz ska ta med det eller ska du, i så fall kan väl yyy komma och hämta dig, men kolla först med zzz så han inte redan är på väg.

Sen kan du väl ringa mamma och fråga om det är något de behöver, som xyz kan ta med? Förresten kan du följa med ZXY och hämta mamma och pappa, eller ska YZX göra det?”


Så där håller vi på i all evinnerlighet, men konstigt nog brukar alla komma fram och det finns mat så det räcker till alla!

 

Och vad har jag för yrke?

 

Mellanhändernas mellanhand!


Men förutom att jag är mellanhanden som kopplar ihop samtal, har jag även uppgiften att förmedla information, till mina kollegor och om vårt arbete till de som vi servar.


Vad heter förresten mellanhand på engelska?

                               Inbetweenhand??


För övrigt imponeras jag av rubrikskaparna i kvällspressen. Artiklar om Sveriges Mästerkock, ger full pott i dag. GRISPANIK skriker den ena och RISOTTORABALDER den andra!



                            Här kommer i alla fall:

                               Pussen då   !

            Rakt på dig, från mig, utan minsta lilla mellanhand!

Av Li-Lo - 18 januari 2012 10:20


De senaste dagarna har jag varit på ett himlans bra humör!

Jag kan inte hitta någon speciell orsak till det, men finner inte heller någon större anledning till att forska i det.

I stället småsjunger jag mest hela tiden, ett och annat danssteg blir det också, minsann!   


Som jag berättat förut är det inte så värst uppskattat i hemmet när jag sjunger, men jag, jag ger blanka sjuttsingen i det än i denna dag!


Kan det helt enkelt vara så att jag har vårkänslor redan?  Det är väl i så fall alldeles för tidigt?

Jag tror inte heller det är för att allting i livet är rosenrött och helt underbart.

På jobbet har vi till exempel en himla massa strul och krångel just nu. Själva mamma-växeln, alltså den som har all elektronik i sig, har uppdaterats. Detta har aldrig skett utan att det blivit problem, inte den här gången heller.          

Det är inget som irriterar mig, jag gillar när det kör ihop sig lite!


Vi har inte vunnit högvis med pengar.  


Jag har inte blivit av med mina knasiga knän eller fåniga fötter.

Jag har inte som genom ett trollslag tappar en massa överflödiga kilon, även om jag i alla fall tycker mig känna att hullet blivit lite, lite fastare tack vare mitt relativt idoga tränande.

Jag tränar för övrigt även på att inte äta som en skogshuggare. Den träningen går trögare. Mat är ju så infernaliskt gott!

                                     (jag har inte slutat röka heller, fyyy!)


Jag försöker göra som Kära Make, alltså INTE skyffla in maten i munnen, tömma tallriken på två sekunder, för att genast ta mer eftersom jag vill sitta kvar tillsammans med honom och äta.

Huvva, vad det är svårt!

Inte bara svårt förresten, det är dessutom mäkta orättvist, eftersom han minsann kan glupa i sig gigantiska portioner och ändå ha kvar sin smala fina midja och sina rutor på magen.

Inte tränar han heller!

Men alltså, jag kvittrar och gnolar, jag försöker mig  till och med på ett och annat litet  skutt av ren ysterhet och mår ini bomben bra just nu.  


                       E de bra som de e, om man e glad som de e?


              Pussen då     !


                                        Så det så   











Av Li-Lo - 17 januari 2012 09:45

Jag är mäkta stolt!

Min mambo-son har filmat och redigerat, hans kompisar har gjort låten. Jag är props master!!!



                Å det var allt för idag!


                                      Pussen då    !


Av Li-Lo - 14 januari 2012 20:35



Jag är ganska så ensam i mitt lilla kök för det mesta.
I alla fall vad det gäller själva tillredandet av godsakerna.

Kära Make är dock en hejare på att diska, och Mambo-sonen svänger galant ihop mat, när jag inte är hemma.
Det är inget problem alls för mig, jag trivs med att redeja runt för mig själv, lyssna på musik, ta några danssteg, sjunga högt under tiden jag listar ut vad som ska ner i grytan härnäst.


Jag undrar ibland om andra också tänker på tillredning av mat hälften av sin vakna tid? Speciellt på fredagarna, då börjar jag redan på morgonen att fundera på hur min mathelg kommer att se ut.
Igår gick jag som sagt och tränade efter jobbet och var med andra ord lite senare än vanligt på min plats vid spisen.
Jag hade redan bestämt att jag förutom middagen (kyckling, god yoghurtsås, köpe-pommes och sallad) skulle göra i ordning dagens heta currygryta på högrev.
Det var då det hände, när jag vände mig om efter att ha ställt tillbaka något i skafferiet, fick jag se detta:


   

Båda herrarna stod och rörde omkring i varsin karott!


Jag vill inte påstå att deras insats var avgörande på det ena eller andra sättet, men lite gulliga    var de allt!   

Nu ska jag snart testa min fruktsallad, kanske får ni ett recept om den blev bra nog att dela med sig av.
Men först vill jag tacka: min mamma, min pappa, min Kära Make, mina söner, resten av min familj och alla mina vänner både i cyberspace och de lite mer jordnära för denna Award:

 

Jag vill sjävklart ge den till alla mina läsare som har egna bloggar. Kanske i första hand tillbaks till de jag fått den av, Hanna och Anna.
Att Moma och Fatou är två andra favoriter har nog inte undgått någon?  Sen finns det en Hanna till, som tar fantastiskt fina foton och dessutom är en underbar dotter till en av mina allra bästa och underbaraste vänner, Ama som är BÄST på att kommentera, förutom att hon bjuder både på sig själv och trevliga,tokroliga inlägg och så Ketchupmamman som blandar otroligt kloka inlägg med en fantastisk humor.

Så ja, nu ska jag äta min förhoppningsvis supergoda vinterfruktsallad.


 



                         Pussen då          !

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards