kucke-li-lo

Direktlänk till inlägg 28 november 2012

Kaffe, Krångel och Kreativitet.

Av Li-Lo - 28 november 2012 13:04


Jag är inte någon storkonsument av kaffe, en kopp ångande svart och starkt på morgonen blir jag dock väldigt glad om jag får.


Pulverkaffe kan vara en nödlösning, elbryggskaffe likaså.

Jag använder det som jag kallar en Pressator.


 

Toppen när man också har en bra vattenkokare!


För att hålla det varmt om jag brygger mycket funkar en vanlig vadderad tehuva alldeles prima.


Det finns förstås massor av fina kapselbryggare på marknaden som säkert kan göra gott eller kanske godare kaffe. Men nää, tanken på allt det skräp en sådan för med sig, gör att jag inte vill äga en sådan.


På jobbet har vi en automat för varma drycker.

Den nyttjar jag ytterst sällan. När man trycker på knappen där det står kaffe, får man vad som med mycket god vilja skulle kunna beskrivas som en varm dryck med kaffekaraktär. Det smakar helt enkelt apa!

Där finns även något slags söt goja med benämningen cappucino, samt varm choklad, den går att dricka men är toksöt.

Man kan också ta varmt vatten, för att doppa en tepåse i. Då får man drygt en halv mugg med vatten. De flesta jag vet, vill gärna ha lite mer, men trycker man en gång till svämmar det över. Därför tar man en pappmugg och trycker en gång till, häller över i sin porslinskopp eller sin pappmugg, tömmer ut resten och kastar muggen.


Jag tycker det är dumt!

Så Kreativa LiLo skrev ett förslag till vederbörande förslagsverksamhet där jag verkar. Att man skulle kunna välja själv genom att hålla in knappen tills man var nöjd, släppa och få exakt så mycket varmt vatten man ville.


Jag vet att det går, för det har varit så på andra arbetsplatser jag varit.

Denna idé/tanke/förslag skickade jag in 2007.


Hör och häpna!

Redan i februari 2012! fick jag svar   


”Beslut angående inlämnat förslag om kontrollerbar varmvattenknapp på kaffeautomaterna”


Det blev Kalla Handen, inte genomförbart, ingen besparing och ingen belöning!  

Haha, men för mig känns det faktiskt som en stor belöning att ännu en gång påminnas om hur underbart, fantastiskt långsamt byråkratins kvarnar kan mala emellanåt.

Och förresten tolkar jag den långa handläggningstiden som att det måste varit ett extremt klurigt förslag, som krävde enormt mycket tänkande och överläggande...

Tar fram pappret då och då och blir på lika gott humör varje gång.


                   Pussen då   !






 
 
Ama de casa

Ama de casa

28 november 2012 18:22

Haha! Ja där var det verkligen snabba ryck :-D

Fast nu fick jag lite dåligt samvete över min nespressobryggare...

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

28 november 2012 19:30

Jorå, ibland sprakar det till i byråkratins högborg :)
Jaa, lite dåligt samvete kan du ha...lite i alla fall...

 
Ingen bild

Mikaela

28 november 2012 22:37

Du har säkert bidragit till många arbetstillfällen. Kanske fick dom rentav nyrekrytera för att lösa denna kluriga fråga på rekordtid.

I dg är tom pussarna blöta :P

Li-Lo

29 november 2012 10:31

Jaa, det är nog därför man sett så många okända nyllen i korridorerna här : )

Vilket väder va! Jag köpte pepparkakor till kollegorna idag, fungerar som tröst för de som sörjer sörjan och att fira med för de som gillar vintern :)

Kramkram

 
Hörni

Hörni

29 november 2012 10:04

Hahahaha, du fick svar i alla fall, det var ju storstilat. ;)

http://horni.blogg.se

Li-Lo

29 november 2012 10:28

Ja visst, men det är ju tur att det inte är samma kvarnar som ska mala kaffet. Eller det kanske det är? Det är kanske därför det smakar så uschligt :)

 
Moma

Moma

29 november 2012 11:41

Jag dricker också helst mitt kaffe hemma men hinner jag inte så är jag tyvärr illa tvungen att dricka den sura smörjan vi har på jobbet. Inget jag utan koffein- hemskt men sant, jag får garanterat en tung huvudvärk före klockan 12 om jag inte får i mig koffein. -Hej, jag heter Moma och jag är kaffeknarkare!

http://www.momaskitchen.se

Li-Lo

29 november 2012 12:54

Hej, Moma!

Att inte hinna på morgonen finns inte i min värld, då skulle jag inte komma så långt som till porten.
Morgonkaffe är guld värt!

Kramkram

 
Ama de casa

Ama de casa

29 november 2012 17:27

sv: Ja, du vann! Grattis :-)
Snyggt uträknat - jag försökte verkligen se vad det var för ord som fattades, men villig och på, det sambandet såg inte jag förrän du skrev det :-)

http://amacasa.wordpress.com

Li-Lo

29 november 2012 17:30

Jag är allt klurig jag :)

(och en liten snuskfia därtill ?)

 
Hanna

Hanna

29 november 2012 23:31

Verkligen slöseri att slänga papperskoppen alldeles efteråt! Synd att inte ditt förslag gick igenom, det brukar ju vara så som de där varma
-drycker-maskinerna fungerar så det borde ju inte vara svårt att lösa!

http://hannastankar.bloggplatsen.se

Li-Lo

30 november 2012 10:23

Eller hur!

Men det funkar inte att ställa tillbaks en kopp som är våt inuti, ingen tar den...

Nåja, jag fick ju nåt att blgoga om och tänka på när jag vill skratta :)

Kramkram

 
Hanna

Hanna

29 november 2012 23:32

Förresten, glömde avsluta med:
KRAMAR!

http://hannastankar.bloggplatsen.se

Li-Lo

30 november 2012 10:21

Kramkramkram på dej, gulle-Hanna!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li-Lo - 18 oktober 2019 10:47


    Undrar hur många gånger jag har hört det under mina nästan 20 år på den här arbetsplatsen? Och troligen alla andra som arbetar i offentlig förvaltning.   Vanligtvis betyder det att personen i fråga anser att jag ska göra precis som den ...

Av Li-Lo - 28 mars 2019 16:17

    Nu har det varit rättegång och domen kom häromdagen. Det var min första erfarenhet av rättssystemet. En utmattande, krävande och lång sådan. Alltså, egentligen var det ju bara tre och en halv timme, men den tiden sög musten ur mig, på så må...

Av Li-Lo - 18 februari 2019 10:37

Jag behöver det, och varje enda liten gnutta av att någon annan kan känna igen sigoch kanske kan leda till att de tar klivet är så mycket värd, så mycket! Allt handlade om att till varje pris stanna kvar i Bubblan.   Den Bubbla vi hade från bö...

Av Li-Lo - 7 januari 2019 14:01

  Varför kastade du inte ut honom första gången?   Jag inser det är helt obegripligt för många vad som händer i ett förhållande med en man som misshandlar psykiskt och fysiskt. Det är något jag verkligen förstår, för hur skulle man kunna fatta?...

Av Li-Lo - 12 maj 2017 08:22

Små saker händer.     Det börjar ta sig på balkongen, även om de senaste dagarna inte precis inbjudit till långa sittningar. Annat var det förra helgen, då kunde jag sätta mig och avnjuta     en dansk vän. Vi trivs bra ihop, lagom mjuka...

Presentation


Är det nåt som gör mig glad, så är det KOMMENTARER!!!
Jag besvarar dem alltid HÄR på plats.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards